Q & A

Hoeveel foto’s krijg ik?

Na de opdracht selecteer ik alle foto’s die mijns inziens voor jullie waardevol zijn. Ik ken jullie verhaal en ik weet wat betekenisvolle momenten waren op de dag. Ongeacht wat voor shoot je boekt: per uur krijg je ongeveer 50 foto’s.

Kan ik ook een afdruk krijgen?

Nee, afdrukken mag je zelf laten maken. Ik geef jullie wel een adres waar de service en de kwaliteit goed zijn. Alle foto’s krijgen jullie in hoge resolutie zodat je deze goed kunt aanleveren. Albums maak ik wel!

Wat is de levertijd van de foto’s?

Binnen een week krijg je de highlights te zien. Levertijd van een gezinsshoot is 3 weken. Levertijd van een trouwreportage is 6 weken. Good things take time!

Wat is een same week slideshow?

In de week na de bruiloft krijg je een filmpje op muziek met de highlights van de dag. Dan heb je alvast iets om te delen met gasten, collega’s, familieleden (die er niet bij konden zijn bijvoorbeeld) of om gewoon samen van te genieten.

Waarom krijg ik de foto’s in hoge en lage resolutie?

Foto’s in hoge resolutie zijn bedoeld voor het maken van afdrukken, los of in een album. Het is soms fijn om foto’s naar familie te mailen of via social media te delen. De foto’s met de lage resolutie zijn hiervoor geschikt. Ze zijn kleiner dus zijn ze makkelijk te versturen. Als je de foto’s snel achter elkaar wilt bekijken kun je ook kiezen voor de foto’s in lage resolutie. Deze laden sneller en op een beeldscherm is de kwaliteit prima.

Kan ik mijn album later bestellen?

Tuurlijk! Alles even laten bezinken is een heel goed idee. Zodra jullie er klaar voor zijn maak ik een ontwerp. We gaan dit samen finetunen in een zoom-gesprek zodat het helemaal naar jullie wens wordt.

Wat is belangrijk om te weten over ons beeldrecht?

Ik mag beelden van jullie bruiloft of gezin niet zonder jullie toestemming gebruiken voor mijn bedrijf  Nina Tulp Fotografie.

Wat is belangrijk om te weten over copyright?

Jullie mogen de beelden niet verkopen of afgeven aan derden. Denk aan de bloemist, kapster, trouwlocatie etc. De rechten van de foto’s blijven namelijk altijd van mij. Je kunt hen altijd naar mij doorsturen. Je mag de foto’s uiteraard wel delen met vrienden en familie.

Ik zie af en toe een zwart-wit foto, krijg ik die foto ook in kleur?

Nee, in principe niet. Ik heb met een reden besloten deze foto zwart-wit te maken. Ongeveer 20% van alle foto’s in zwart-wit.

Wat als je ziek bent of door andere omstandigheden niet kunt?

Het komt natuurlijk bijna nooit voor, maar mocht het gebeuren: Ik regel altijd vervanging. Ik heb daar een whatsapp- en Facebookgroep voor en daar is altijd iemand te vinden. Om de documentaire stijl te waarborgen vraag ik eerst één van mijn second shooters. De selectie en nabewerking doe ik. Gezinsshoots zouden in geval van ziekte worden verzet.

Wat als we willen dat je langer blijft dan de afgesproken tijd?

Dit kun je altijd vragen. Hou er wel rekening mee dat ik meestal de grens trek bij 8 uur (tenzij ik een second shooter bij me heb).

Waarom worden mijn beelden gebruikt voor promotie?

Ik ben gewoon trots op wat ik maak! Het is voor mij belangrijk dat ik de beelden mag gebruiken, aangezien dat dé manier is om mij als fotograaf te profileren. Daarnaast geloof ik heel erg in delen, openheid en de energie laten stromen. Ik doe graag mee aan wedstrijden om mezelf uit te dagen en contact te onderhouden met collega’s. De lat die we onderling met elkaar zeggen zorgt ook voor het steeds verbeteren van je beelden.

Waarom zou ik twee fotografen nemen?

Jullie kunnen de dag op verschillende plekken beginnen, en met 2 fotografen kan dit allemaal vastgelegd worden. Ik neem altijd een gepassioneerde fotograaf mee waar ik ook in het dagelijks leven bevriend mee ben. Dit komt de chemie op de bruiloft te goede en zorgt voor een leuke ontspannen sfeer. We zijn goed op elkaar ingespeeld en kunnen elkaar met kleine aanwijzingen sturen. Het is echt een enorme meerwaarde omdat we de bruiloft vanuit verschillende kanten bekijken en zo met een rijke, speelse serie komen die je alleen niet kunt maken.

Heb je nog meer vragen die hier niet beantwoord worden? Schroom niet om te bellen of vul het contactformulier in.